Als winkelstad wordt de binnenstad van Maastricht het meest gewaardeerd door de Nederlandse consument. Maastricht wordt naast een goed winkelaanbod vooral geroemd om zijn gezelligheid en horeca. Haarlem en Den Bosch volgen op de voet.
Dit blijkt uit de Retail Gemeente Atlas 2016, een initiatief van Q&A.

De 60 grootste binnensteden van Nederland zijn door het winkelend publiek beoordeeld op de domeinen winkelaanbod, bereikbaarheid, sfeer & beleving en horeca & cultuur. Het winkelaanbod is het doorslaggevende domein en daarop krijgt Maastricht de beste beoordeling. Daarna volgen Amsterdam, Haarlem, Den Bosch, Utrecht en Groningen. Haarlem en Amsterdam scoren vooral goed op het aanbod van leuke en verrassende winkels. Schiedam en Lelystad zijn minder geliefd bij het Nederlandse volk. Dit komt met name door het winkelaanbod en de sfeer.

Parkeertarieven (42 procent) en bereikbaarheid met de auto (40 procent) spelen een dominante rol bij de beoordeling van de bereikbaarheid van binnensteden. 37 binnensteden scoren een onvoldoende op hun parkeertarieven. Amsterdam, Utrecht, Rotterdam en Maastricht spannen de kroon. Op bereikbaarheid met de auto krijgen Amsterdam, Utrecht, Leiden en Den Haag de laagste beoordelingen. Vooral middelgrote steden weten goed te scoren op het gebied van bereikbaarheid.

Voor jongeren is het winkelaanbod de doorslaggevende factor om voor een winkelstad te kiezen. Ouderen vinden de bereikbaarheid belangrijker. Voor jongeren bepaalt de aanwezigheid van hun favoriete winkels en winkelketens de keuze voor een winkelstad. Daarnaast willen ze het winkelen graag kunnen combineren met andere activiteiten. Ouderen vinden zelfstandige winkels erg belangrijk en hechten daarnaast veel waarde aan de aanwezigheid van cultuur.

De huidige openingstijden sluiten niet aan bij het winkelgedrag van de Nederlandse consument. Één op de drie consumenten wil tot minimaal 19.00 uur kunnen winkelen en één op de vijf wil dat winkels tot minimaal 20.00 uur geopend zijn. Vooral de jongere generaties hebben hier behoefte aan en dan in het bijzonder in het weekend. Hiermee doet de (jonge) consument een duidelijke oproep aan detailhandel Nederland om de deuren langer open te houden en te voorkomen dat ze noodgedwongen hun toevlucht moeten zoeken in het online kanaal.Over de Retail Gemeente Atlas 2016

De Retail Gemeente Atlas is een initiatief van Q&A. De atlas brengt op basis van een online onderzoek onder ruim 8.000 Nederlandse consumenten in kaart hoe de 60 grootste binnensteden van Nederland gewaardeerd worden. Daarnaast wordt per gemeente o.a. inzicht gegeven in het demografisch profiel.

Share this:
Twitter iconFacebook iconLinkedIn iconPrint Mail logoPrint HTML logo